De commissie uitleg verklaarde alleen dat we een object moesten maken waar boeken open op gepresenteerd kunnen worden. Mats wilde hiervoor een zwaar en houten object maken. We zijn geland op het gebruiken van een meerpaal als materiaal, geïnspireerd door onze studio aan de Maas.
Om de essentie van de meerpaal intact te houden hebben we de oppervlakte textuur, die jaren gebruik in de haven in het hout gegroefd hebben, behouden. Het uiterste hout is echter helemaal verkleurd en verzwakt door contact met water, zon en aanvaringen. Hierdoor hebben we besloten de paal te verbranden, dit blakert het oppervlak tot een prachtig gradiënt van zwart. Ook beschermt dit het hout in de toekomst tegen vuur, insecten en andere verjaring. Hiermee is ook gelijk de geur van stilstaand water weggebrand, die een ‘verse’ meerpaal nog erg sterk heeft, terwijl die textuur toch origineel blijft.
Mats heeft de vormen met de hand gezaagd en gevormd. Dit project heeft hem 40 uur aan werkervaring opgeleverd. Hierdoor Kan Mats nu zelfstandig delen van een project opzetten, zoals het verzagen volgens tekenen op het hout. En schuren met de machine.
De boekenstand is eigenlijk een extree vergrote versie van een zwaluwstaart verbinding, zoals vaak gevonden in Japanse houten tempelbouw. Om het object visueel en qua massa wat lichter te maken is er een snede uit het midden van de onderste helft van de verbinding gehaald. Deze volgt de vorm van de zwalurstaart, hierdoor wordt een soort embrasure gemaakt zoals juist in europese kastelen en kerken vaak gezien is. Deze referenties zijn bewust gekozen omdat het object tracht een spirituele ervaring te maken van het boek.
Door het boek op te tillen van de koffietafel waar deze normaal op liggen naar een leeshoogte (die door Mats met een studiemodel geoptimaliseerd is). Wordt de gebruikern uitgenodigd om deze te lezen of in te kijken. Dit volgt de opdracht van de klant, die hebben een mooie collectie unieke boeken, maar merkten dat deze nooit opengeslagen werden.
Mats vormt de houtverbinding met de Japanse trekzaag.
De binnenkant wordt vooral gevormd door te schuren en weg te kerven met een beitel.
De bovenkant van de paal heeft een handgekerfd naguri patroon, een referentie naar het altijd golvende oppervlak van de Maas.